Forhandlere · Danskerne har indstillet sig på, at ferien ikke bliver i Sydeuropa i år, og det kan i høj grad mærkes hos danske campingforhandlere.
Efter en hurtig rundringning til flere Adria-forhandlere er svaret det samme – "vi kan næsten ikke følge med!"
Camping er i fremgang! Det mærker de danske Adria-forhandlere i høj grad i disse dage.
Set i lyset af, at man nok ikke kan hoppe på en charterflyver i nærmeste fremtid, planlægger danskerne ferie herhjemme og det har en positiv afsmittende effekt på camping, der allerede i forvejen var i fremgang.
– Indtil Corona-krisen ramte Danmark, havde antallet af indregistrerede campingvogne været stigende flere år i træk. Og stigningen for sæsonen indtil udgangen af marts er på mere end 10%, forklarer Per Højgaard fra ADRIA DANMARK.
NEDGANG I STARTEN AF APRIL – FREMGANG I SLUTNINGEN
Fremgangen har kunnet mærkes igennem længere tid, men så kom Corona-krisen. Tallene dykkede og ved udgangen af april var +10% fremgang reduceret til +1%.
– Perioden op til Påske er normalt en meget travl periode, men i år var den mere stille, forklarer Per Højgaard og fortsætter. Myndighederne anbefalede at man blev hjemme, og flere campingpladser valgte ganske simpelt at sløjfe Påske-åbning i år. Det kunne mærkes ude i forretningerne.
Til gengæld er der nu fremgang at spore efter regeringens første gradvise genåbning af samfundet og efter regeringens positive udmeldinger lige før Store Bededag forventer vi, at det tager endnu mere fart. Det har sat danskerne i gang med at planlægge eller ”omlægge” årets sommerferie.
– Vi har løbende kontakt til vores forhandlere over hele landet, og det er de samme underretninger vi får. Alle forhandlere har flere kunder i butikkerne og de er målrettede og købelystne, fortæller Per Højgaard.
MAN SKULLE TRO AT VI BEFANDT OS PÅ ROSKILDE FESTIVAL!
En forhandler i det midtjyske Søhøjland fortæller, at han ikke har oplevet noget lignende i sine 35 år i branchen. Med egne ord lyder det, at ”med den aktivitet vi oplever, skulle man tro, at butikken lå midt på Roskilde Festival”.
I det Østjyske har en af landets største Adria-forhandlere måttet kalde hjemsendt personale på arbejde igen og i perioder svares telefonen ikke. Man kan ganske simpelt ikke følge med.
Også i det Sjællandske hvor den mest sælgende Adria forhandler har forretning, er man optimistisk. ”Der har ikke været lige så mange »osere« i butikken som normalt, men de kunder vi har haft, er kommet fordi de vil handle”, forklarer indehaveren. Her har salget været fuldstændigt upåvirket af krisen.
NYE CAMPISTER – CAMPING ER POPULÆRT
Spørger man ind til hvilke kunder man ser i forretningerne, er billedet ændret i forhold til tidligere.
– I de seneste uger er det ikke inkarnerede campister der har domineret butikkerne – det har til gengæld unge børnefamilier og par som aldrig har camperet før. Det tror vi helt sikkert skyldes en kombination af, at man nok ikke kan komme sydpå, og at man har mærket at camping er trendy igen, bebuder Per Højgaard.
Der er en øget søgning efter ferier hvor man kan ”gå mentalt offline”. Du bestemmer selv hvor meget du vil gå offline… Hvor langt du vil ud i naturen… Og hvor tæt samværet med familie og venner på ferien kan være.
Adria’s forhandler i det Kronjyske område har også travlt, og her vil man gå så langt som til at sige, at hvis niveauet fortsætter frem til sommerferien, så risikerer vi løbe tør for vogne.
> Find Adria forhandler eller læs mere her.